Monsterverbond van drie improvisatietoppers
Het was Han Bennink die in 2017 drie topvrouwen uit de hedendaagse improvisatiemuziek bij elkaar bracht: stemkunstenares Greetje Bijma, violiste Mary Oliver en pianiste Nora Mulder. Het resultaat was buitengewoon en riep de vraag op waarom dit trio nooit eerder bij elkaar was gekomen. Gedane zaken nemen geen keer, belangrijkst is dat het drietal de samenwerking voortzette. Dat leverde twee jaar terug al een even fraai als bijzonder album op in de vorm van Picatrix, vernoemd naar een elfde eeuws Arabisch boek over magie en astrologie. Het album verscheen bij Instant Composers Pool, het befaamde label en collectief rond Bennink.
‘Spelen’ is het sleutelwoord in de samenwerking bij dit trio. Spelen met geluid, om precies te zijn. De vele prijzen, muzikale studies, stages en samenwerkingen die Bijma, Oliver en Mulder op hun naam hebben staan is te lang om hier te noemen. Immers, wie de regels overboord wil gooien, moet ze eerst leren, en dat hebben ze gedaan. Gemene deler is echter de kwaliteit, durf en ongebaande paden die spreekt uit alles wat ze doen. Niet zelden is het publiek net zo verrast als deze makers zelf. Wie echt grensverleggende vrije geluiden wil horen, komt beter vroeger dan later uit bij Bijma, Oliver en Mulder.